سندرم روده تحريك‌ پذير

سندرم روده تحريك‌ پذير (IBS) مشكل معمولي است كه بر روده بزرگ تأثير مي‌گذارد و بيشتر درد در ناحيه شكم، دل درد، دل ‌پيچه، افزايش گاز روده، نفخ، اسهال و يبوست را به همراه دارد. اين بيماري مشكلي معمول است كه بايد در مدت طولاني مديريت شود.

سندرم روده تحريك‌ پذير خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و مقعد (سرطان كولوركتال) را افزايش نمي‌دهد تنها شمار اندكي از بيماران مبتلا به اين عارضه از علائم و نشانه‌هاي شديد رنج مي‌برند. برخي بيماران مي‌توانند علائم را به خوبي با مديريت رژيم غذايي، سبك زندگي و استرس و فشار رواني تحت كنترل درآورند، باقي بيماران به دارو و مشاوره نياز دارند.

علائم

علائم و نشانه هاي IBS متفاوت است اما معمولاً به مدت طولاني وجود دارد. رايج ترين آنها عبارتند از:

 

درد شكم ، گرفتگي يا نفخ كه مربوط به دفع مدفوع است

تغيير در ظاهر حركات روده

تغيير در دفعات دفع مدفوع

علائم ديگري كه اغلب مرتبط هستند شامل نفخ ، افزايش گاز يا مخاط در مدفوع است.

 

زمان مراجعه به پزشك

در صورت تغيير مداوم در عادات روده يا ساير علائم يا علائم IBS ، به پزشك خود مراجعه كنيد. آنها ممكن است وضعيت جدي تري مانند سرطان روده بزرگ را نشان دهند. علائم و نشانه هاي جدي تر عبارتند از:

 

كاهش وزن

اسهال در شب

خونريزي از ركتوم

نارسايي كمبود آهن

استفراغ بدون دليل

مشكل در بلع

درد مداومي كه با عبور گاز يا دفع از بين نمي رود

 

كارآگاه تغذيه خودتان باشيد

بدن خود را بشناسيد. مصرف غذا و علائم خود را به مدت يك هفته ثبت كنيد. زمان و مقدار خوردن و نوشيدن را ثبت كنيد. در عين حال ، علائم گوارشي خود را ثبت كنيد. با توجه به شروع ، واكنش و شدت علائم ، مي توانيد غذاي "محرك" را كه ممكن است با روده شما مهربان نباشد ، تشخيص دهيد.

 

غذا و IBS

هركسي به غذاها واكنش متفاوتي نشان مي دهد. غذايي كه باعث حمله IBS در شما مي شود ممكن است براي شخص ديگري مشكلي نداشته باشد. تشخيص اينكه چه چيزي براي خوردن براي شما "بي خطر" است و از چه چيزي بايد اجتناب كنيد ، اغلب مورد آزمايش و خطا است.

 

 

رژيم غذايي IBS: 

انبار و يخچال خود را با غذاهايي كه براي سيستم شما ملايم است پر كنيد. شما مي توانيد از اين غذاهاي اساسي براي ايجاد غذاها و ميان وعده هاي رضايت بخش و سالم بدون ايجاد ناراحتي معده استفاده كنيد:

 

طيور و ماهي: غذاهاي پرچرب ، از جمله گوشت قرمز ، روده را بيش از حد تحريك مي كنند. در عوض ، مرغ ، بوقلمون يا ماهي را انتخاب كنيد.

سبزيجات پخته: هضم سبزيجات پخته شده آسان تر از سبزيجات خام است. با اين حال ، ممكن است باز هم بخواهيد از گل كلم ، كلم بروكلي ، كلم و جوانه بروكسل اجتناب كنيد ، كه حتي در صورت پخته شدن باعث ايجاد نفخ و گاز مي شود.

غلات خاص: بلغور جو دوسر بدون گلوتن و برنج قهوه اي معمولاً مورد استقبال افراد مبتلا به IBS قرار مي گيرند و فيبر محلول را فراهم مي كنند كه به تنظيم حركات روده كمك مي كند.

ماست كم چرب: برخي از افراد مبتلا به IBS بعد از خوردن غذاهاي لبني علائم بدتري دارند. اما اگر به لاكتوز موجود در لبنيات حساسيت نداريد ، ماست كم چرب سير كننده است و حاوي پروبيوتيك است. تحقيقات اوليه نشان مي دهد كه اين باكتري هاي خوب حتي ممكن است به كاهش علائم IBS كمك كنند.

سفيده تخم مرغ: تخم مرغ منبع عالي پروتئين است و معمولاً حملات IBS را تحريك نمي كند. اگر چربي براي شما محرك است ، فقط از سفيده تخم مرغ استفاده كنيد.

 

غذاهايي كه بايد از آنها اجتناب كرد

اين غذاها معمولاً مجموعه اي از علائم را براي افراد مبتلا به سندرم روده تحريك پذير ايجاد مي كنند:

 

محصولات داراي فيبر بالا ، كه در غلات ، غلات ، ماكاروني و غذاهاي فرآوري شده يافت مي شوند

غذاهاي گازسوز مانند لوبيا ، عدس ، نوشابه هاي گازدار و سبزيجات چليپايي مانند گل كلم

گلوتن ، پروتئيني است كه در گندم ، جو ، چاودار و بسياري از غذاهاي فرآوري شده يافت مي شود

غذاهاي سرخ شده ، كه اغلب باعث ايجاد گاز معده و نفخ مي شوند ، به ويژه در افرادي كه ريفلاكس دارند

قهوه ، كه فعاليت روده را در برخي از افرادي كه علائم رفلاكس دارند تحريك مي كند

غذاهاي تند ، كه مي توانند علائم IBS را براي برخي از افرادي كه با رفلاكس مشكل دارند ، تشديد كنند

 

چگونه سندرم روده تحريك پذير را آرام مي كنيد؟

سعي كنيد:

با فيبر آزمايش كنيد. فيبر به كاهش يبوست كمك مي كند ، اما مي تواند گاز و گرفتگي را بدتر كند. ...

از غذاهاي مشكل دار پرهيز كنيد. غذاهايي كه باعث ايجاد علائم شما مي شوند را حذف كنيد.

در زمان هاي منظم غذا بخوريد. وعده هاي غذايي را حذف نكنيد و سعي كنيد هر روز تقريباً در يك ساعت غذا بخوريد تا به تنظيم عملكرد روده كمك كنيد. ...

به طور منظم تمرين كن.

 

علائم سندرم روده تحريك پذير چيست؟

 

  • درد يا گرفتگي شكم ، معمولاً در نيمه تحتاني شكم.
  • نفخ
  • حركات روده سخت تر يا سست تر از حالت معمول است.
  • اسهال ، يبوست يا متناوب بين اين دو.
  • گاز اضافي
  • مخاط در مدفوع شما (ممكن است سفيد به نظر برسد).

 

آيا نوشيدن آب به IBS كمك مي كند؟

مصرف آب ممكن است با بهبود IBS از طريق تأثير بر عملكرد دستگاه گوارش همراه باشد. مصرف آب ممكن است يبوست را در بيماران مبتلا به IBS-C بهبود بخشد. علاوه بر اين ، نوشيدن آب يك پيشنهاد رايج براي بيماران مبتلا به IBS-D براي جلوگيري از كم آبي ناشي از اسهال است.

 

آيا موز براي IBS مفيد است؟

موزهاي نارس FODMAPS كمي دارند و بنابراين براي افراد مبتلا به IBS انتخاب بهتري است - اگرچه آنها به اندازه موز رسيده شيرين يا نرم نيستند. با اين حال ، با رسيدن موز ، آنها نوعي FODMAP به نام oligofructans را جمع مي كنند. بنابراين ، موز رسيده يك غذاي FODMAP بالا محسوب مي شود

 

آيا IBS به خودي خود از بين مي رود؟

از آنجا كه IBS يك بيماري مزمن است ، ممكن است به طور كامل از بين نرود. با اين حال ، تغييرات دارويي و شيوه زندگي مي تواند به شما در مديريت بيماري و كاهش تعداد حملات كمك كند.

 

آيا مي توان با IBS وزن اضافه كرد؟

IBS مي تواند منجر به كاهش يا افزايش وزن در برخي افراد شود. برخي از افراد ممكن است گرفتگي و درد شكمي را تجربه كنند كه ممكن است باعث شود كالري كمتري نسبت به حالت عادي بخورند. برخي ديگر ممكن است به غذاهاي خاصي پايبند باشند كه بيشتر از مقدار مورد نياز كالري دارند

 

منبع:

https://drdarman.ir/%D8%B3%D9%86%D8%AF%D8%B1%D9%85-%D8%B1%D9%88%D8%AF%D9%87-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%DA%A9%E2%80%8C-%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1/